China wil graag inzetten op elektrische auto’s en hybride modellen, die
elektrische aandrijving combineren met traditionele verbrandingsmotoren.
Maar dat wil nog niet echt vlotten.
Autobouwers van Chinese bodem, zoals het bedrijf BYD (Build Your Dreams),
hebben het zwaar. Afgelopen maand rapporteerde
BYD , dat gesteund wordt door de Amerikaanse topbelegger Warren Buffett,
een winstval van 89 procent over de eerste helft van dit jaar.
Het Chinese bedrijf zag de verkopen met 23 procent dalen en leunt bovendien
nog zwaar op traditionele modellen. De verkopen van elektrische prototypes
komen nauwelijks van de grond.
Chevy Volt
Buitenlandse autobouwers zien grote kansen in China, ook met hybride modellen,
maar dreigen daarbij in conflict te raken met de Chinese overheid. Zo wil de
Amerikaanse autobouwer GM zijn paradepaardje, de hybride Chevy Volt, in
China introduceren. Maar dat gaat niet van een leien dakje.
De Chevy Volt, in Europa bekend als de Opel Ampera, kan circa 80 kilometer op
de batterij rijden en schakelt daarna over op een motor die de accu voedt.
Zo wordt de actieradius fors uitgebreid tot circa 500 kilometer. GM heeft
jaren aan de technologie gewerkt en de Volt is nog relatief prijzig – in
Nederland kost de Ampera 44.500 euro.
Fiscale subsidie
Ook in China zal de Chevy Volt alleen een succes worden als de auto profiteert
van groene subsidies. China weigert tot nog toe echter om de Chevy Volt te
laten profiteren van fiscaal gunstige regelingen, die een voordeel van 19
duizend dollar (omgerekend 14 duizend euro) kunnen opleveren, zo meldt The
New York Times dinsdag.
GM wil de hybride auto eind dit jaar op de Chinese markt brengen, maar China
eist in ruil daarvoor toegang tot de hybride technologie van GM. De
Amerikaanse automaker vindt dat onaanvaardbaar.
GM hoopt op steun van de Amerikaanse overheid, waarbij het bedrijf hoop put
uit analyses van handelsexperts. Die stellen dat importbarrières die
gekoppeld zijn aan de overdracht van technologische kennis, in strijd zijn
met de regels van de Wereldhandelsorganisatie, aldus de NYT.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl